Skip Navigation LinksHowest » Internationalisering » Studenten getuigen » Nina Van Bruwaene

Nina Van Bruwaene

Delen via:

China from Within: een prachtige reis voor een doenbare prijs

Nina Van BruwaeneOp de infoavond over internationalisering leerde ik het programma China From Within kennen. We weren met 33 studenten van Howest: een toffe groep, ja nieuwe vrienden maak je er wel.
Ik volgde eerst enkele lessen Chinees aan Howest, maar Chinees is zo moeilijk. Die lessen zijn niet verplicht, maar met het beetje wat ik geleerd had, kon ik wel al een gesprekje aangaan.
Op 26 maart vertrokken we om 8 uur met de bus in Kortrijk naar Parijs. Iedereen inchecken en weg waren we. Omstreeks 14 uur vertrok het vliegtuig naar Xi’an, waarna we landen en niet veel later een tweede vlucht namen naar Hangzhou.
Eenmaal in Hangzhou, had ik niet de cultuurshock die ik had verwacht. Alles zag er heel westers uit en het was er heel erg groen. We hebben in China veel mooie dingen gezien, zoals West Lake en de Lingyin tempel, de Chinese muur en de skyline van Shanghai by night. Het Taindu park is zeker een aanrader, het is er prachtig.
We hadden een nette kamer enkel het toilet was van de Franse stijl. In de hotels hadden we nog meer luxe. Zo kregen we in Shanghai en Beijing een gevarieerd en lekker ontbijt, westerse stijl.

Tijdens de week hadden we iedere morgen 2 uur les. We kregen lessen over economie en de financiële markt, maar ook over de Chinese voedselcultuur en de Chinese taal. In de namiddag hadden we dan spreekuur met een groep Chinese studenten. Ze kwamen ons telkens halen aan het verblijf, waarna we iets leuk gingen doen. Soms iets gaan drinken, naar de karaoke of een wandeling naar de rivier. Ook hebben we met de Chinese studenten dumplings gemaakt, hun kamer bekeken en kalligrafie beoefend. Het was gezellig en op het einde kregen we zelf een afscheidsgeschenkje.

In China word je zelfstandig, en leer je zelfs afdingen. We probeerden zo weinig mogelijk te betalen voor wat we kochten, sommige waren er heel goed in en betaalden in plaats van1000 yuan slechts 80 yuan en anderen konden het helemaal niet. Ik heb er ook geleerd om niet alles te geloven wat er verteld wordt over China: de mensen zijn er vriendelijk, het is er mooi en in Hangzhou eten ze geen honden.

Het eten was er beter dan ik had verwacht, meer nog het was zelfs heel lekker. Niet enkel rijst en honderden soorten noedels, ook pitabroodjes, gestoomd brood, eieren en nog veel meer.
Voorzie wel kleren voor elk seizoen, want je hebt er dagen van 28°C en meer, maar ook dagen van 5°C.

Wil je nieuwe mensen leren kennen, natuur spotten, prachtige gebouwen zien en een toffe en leerrijke field visite in een ander land ondernemen voor een doenbare prijs, ga dan mee met China from Within: een kans die je niet veel krijgt in je leven.

Een beurs is er niet, maar de prijs is echt laag voor zo een reis en op het einde heb je er nog een diploma bij.